Kai esate alkani, protas tampa nebe toks žvitrus, o galvoje sukasi tik viena mintis – kuo greičiau nuraminti įvairius garsus skleidžiantį skrandį. Jūsų alkiu bei žmogaus psichologijos išmanymu naudojasi meniu sudarytojai, todėl atskleidžiame gudrybes, dėl kurių restoranuose bei kavinėse išleidžiate daugiau pinigų.
Išvydę euro, o anksčiau lito ženklą, mes iškart pradedame galvoti apie pinigus. Tai itin nepatinka kai kurių restoranų savininkams, todėl nurodydami kainą jie įrašo vien skaičių. Mūsų emocinis mąstymas „2 €“ ir „2“ suvokia skirtingai, tad nematydami euro ženklo esame linkę išleisti daugiau.
Amerikos kulinarijos institutas atliko puikiai ši techniką iliustruojantį tyrimą. Toje pačioje kavinėje buvo pateikti trijų rūšių meniu. Viename kainos buvo nurodytos su $ ženklu, antrame – palikti vien skaičiai, trečiame buvo rašoma žodžiais, pavyzdžiui, „5 doleriai”. Tyrimo metu paaiškėjo, jog žmonės mažiau išleisdavo tada, kai gaudavo meniu su $ ženklu.
Ekspertų teigimu, spalvos stipriai veikia ne tik nuotaiką bei apetitą, bet ir lemia mūsų pasirinkimus. Pavyzdžiui, oranžinė skatina alkio jausmą, geltona – patraukia klientų akį. Tuo tarpu skaitydami raudoną meniu renkatės brangesnius patiekalus, vartydami žalią – pagamintus iš šviežių produktų.
Panašiai veikia ir medžiagos, iš kurių pagaminti meniu. Natūrali oda bei storas popierius sukuria iliuziją, jog maisto kokybė restorane taip pat aukšta.
Apgaulingą triuką, kurį šiais laikais žino bene visi, verta prisiminti dar kartą. Svarstote, kodėl daug dažniau vietoj „10 Eur” išvystate kainą „9,99 Eur”? Taip yra todėl, kad žmogus šį skaičių suvokia kaip artimesnį 9 eurams, o ne 10, net jei ir skirtumas – tik vienas centas! Tuo naudojasi ne tik pardavėjai, bet ir meniu sudarytojai: juk išvydę, kaip Jums atrodo, pigesnį patiekalą, labiau jo užsigeidžiate. Tiesa, pastebėta, jog brangesni restoranai tokios taktikos vengia. Matyt dėl to, jog jų lankytojai ir taip yra nusiteikę maistui skirti daugiau pinigų.
Tyrimų duomenimis, populiariausias vynas restorane paprastai būna antras pagal pigumą. To priežastis labai paprasta: dauguma žmonių nori sutaupyti, tačiau padavėjo ir kompanionų akyse nenori pasirodyti, jog jiems trūksta pinigų. Todėl renkasi ne patį pigiausią, o antrąjį pagal pigumą vyną. Tai išanalizavę meniu sudarytojai paprastai gerokai padidina to gėrimo kainą, todėl rinkdamiesi dar šiek tiek brangesnį variantą greičiausiai mėgausitės kur kas geresnės kokybės vynu.
Tikriausiai pastebėjote, jog labai retai restoranuose porcijų dydžiai nurodomi gramais. Jei maitinimo įstaigoje lankotės pirmą kartą, o Jūsų kompanionai taip pat nėra čia buvę, nė neįsivaizduojate, kiek iš tiesų gardumynų bus lėkštėje. Manoma, kad mažos porcijos dažnai nurodomos tam, kad didesnės (ir, aišku, brangesnės) atrodytų kur kas patraukliau, net jei visiškai pasisotinti galėtumėte ir nuo mažesnio maisto kiekio (ypač jei valgote sąmoningai).
Dažniausiai patiekalai meniu yra surašyti atskiromis kategorijomis, pavyzdžiui, užkandžiai, sriubos, vištienos patiekalai, gėrimai ir pan. Atliktų eksperimentų metu paaiškėjo, jog žmonės dažniausiai renkasi valgius, kurie atskirose grupėse yra nurodyti pirmieji. Todėl meniu sudarytojai į pirmąsias vietas iškelia tuos patiekalus, iš kurių jie gauną didžiausią pelną, t.y. jų gamybos kaštai – nedideli, tačiau juos galima įkainoti palyginus brangiai. Rinkdamiesi antrąjį arba trečiąjį kategorijoje nurodytą patiekalą greičiausiai mėgausitės kokybiškesniu valgiu.
Pastebėta, jog restoranų lankytojai, atsivertę meniu, pirmiausia žvilgteli į dešinįjį kraštą viršuje, tuo tarpu mažiausiai pastebimas – kairysis kraštas apačioje. Kai kurių restoranų savininkai pagal šį „žiūrimumą” gudrauja kainomis – brangesni patiekalai „keliauja” į viršų dešinėje.
Net jei sužinojote šias gudrybes, tai dar nereiškia, jog nuo šiol lieka tik išeitis valgyti namuose. Restoranai, kaip ir bet kuris kitas verslas, siekia kuo daugiau užsidirbti, o jūs, žinodami šiuos triukus, pasiliekate teisę išleisti šiek tiek mažiau.