Tyrimai rodo, kad pirmasis įspūdis apie žmogų sudaromas vos per 3–5 sekundes, o sąmonėje užsifiksuoja per 20–60 sekundžių. Įspūdį lemia žmogaus išvaizda, jo elgesys, judesiai, mimikos, kūno poza, be to, svarbi balso intonacija bei tembras. Pirmajam įspūdžiui sudaryti proga tik viena, todėl pasistengti tikrai verta.
Rusų psichologas A. Bodalevas atliko bandymą, kuris atskleidė, kaip drabužiai formuoja aplinkinių nuomonę. Psichologas į auditoriją, kurioje buvo daug studentų, pakvietė nepažįstamus „dėstytojus“. Vienas iš jų buvo apsivilkęs darbininko kombinezonu, kitas sportine apranga, o trečias karininko uniforma. Kai į auditoriją įžengė darbininkas, prisistatė esąs dėstytojas ir ėmė skaityti paskaitą, studentai nenurimo ir į jį nekreipė jokio dėmesio. Sportine apranga vilkinčiam „dėstytojui“ sekėsi šiek tiek geriau, tačiau atkreipti dėmesį prireikė nemažai pastangų. Į auditoriją įžengus kariškiui, auditorija iš karto nurimo, jam pradėjus kalbėti atidžiai sukluso, tačiau studentai nepatikėjo, kad jis dėstytojas ir manė, kad tai pokštas.
Panašu, kad gali ne tik sutikti, bet ir palydėti pagal rūbą. Tad išvaizda yra labai svarbi pirmo įspūdžio kūrime. Visų pirma, turite atrodyti tvarkingai, ypač atkreipkite dėmesį į nagus, plaukus, batus. Pirmą kartą susitinkant su žmonėmis geriau vengti įmantrių šukuosenų, didžiulių aksesuarų ir pan., pirmą kartą geriau rengtis šiek tiek konservatyviau.
Šis pasakymas galioja ir kalbant apie pirmąjį įspūdį. Žmonės tikslingai arba nesąmoningai kreipia dėmesį į šalia vertinamo žmogaus esančius žmones ir netgi priskiria jam tam tikrų šalia jo esančių asmenų savybių. Kitaip tariant, norėdami sudaryti gerą įspūdį, atkreipkite dėmesį į aplinką, kurioje esate ir jeigu keliausite į susitikimą su palydovu, jį pasirinkite atsakingai.
Tyrimas, kuris buvo atliktas su 50 kompiuteriu sukurtų balsų, parodė, kad greitesnis kalbėjimas yra siejamas su aukštesniu intelektu ir kompetencija. O lėtai kalbančius asmenis, aplinkiniai vertina kaip neįtikinančius kalbėtojus bei mažiau patikimus. Balso intonacija turėtų būti rami, paprasta, tačiau kartu ir entuziastinga.
Kalbėkite paprastai, aiškiai, žinoma, mandagiai. Venkite pauzių užpildymo tokiais murmėjimais kaip „umm, amm“ ir pan., jie visai nereikalingi, o pašnekovas gali sudaryti nuomonę, kad neišmanote apie ką kalbate. Be to, nepamirškite, kad gebėjimas išklausyti labai svarbus! Kontroliuokite save, galvokite apie ką ir kiek kalbate, jeigu per daug šnekėsite apie save, pasirodysite egoistas, o pašnekovą priversite nuobodžiauti, – taip gerą įspūdį, vargu, ar paliksite.
Geras manieras demonstruokite ne tik kalbėdami su naujais žmonėmis, tačiau labai svarbu nepamiršti, kur esate, net suskambus telefonui. Jeigu kalbate telefonu, jokiu būdu nesikeikite, nevadinkite pravardėmis, neapkalbėkite, tiesiog per daug neatsipalaiduokite, nes niekada nežinote, kas gali nugirsti jūsų pokalbį.
Manoma, kad kreipiantis į asmenį vardu, tikimybė jam patikti padidėja 36 procentais. Sužinojus pašnekovo vardą, patariama jį pakartoti kelis kartus per pokalbį. Žinoma, jeigu vardus jums įsiminti sunku, ar abejojate, ar jūsų pašnekovo vardas tikrai toks, apie kurį galvojate, geriau vardo nesakykite. Nepasakius vardo, ko gero, nauda bus didesnė nei vadinti pašnekovą kitu vardu.
Neverbalinė komunikacija taip pat yra labai svarbi. Atkreipkite dėmesį į tai, kaip stovite, nesėdėkite pernelyg apsipalaidavę, tai aplinkiniai gali suprasti, jog aplinka jums visiškai nerūpi. Nekryžiuokite rankų ant krūtinės, tai gali būti suprasta, jog jums nuobodu arba jūs nepasitikite savimi. Ir svarbiausia – šypsokitės!
JAV atlikti tyrimai atskleidė, kad pokalbio metu į akis žiūrintys asmenys, atrodo protingesni, todėl vertėtų palaikyti akių kontaktą su pašnekovu. Tik nespoksokite, nes atrodysite labai įžūliai, o jeigu norite sukurti kuklaus žmogaus įspūdį, nuleiskite akis.
Vėlavimas mažų mažiausiai reiškia nepagarbą. Be to, tai reiškia nesugebėjimą planuoti. Geriau būti anksčiau ir palaukti vietoje nei pasirodyti per vėlai. Ruošdamiesi į susitikimą, apsvarstykite ir palikite laiko nenumatytoms aplinkybėms, tokioms kaip automobilių spūstis. Kalbant apie pirmąjį įspūdį, posakis „geriau vėliau nei niekada“ tikrai nepadės.