9 svarios priežastys iš raciono visiems laikams išbraukti cukrų

Publikuotas 2017 kovo 28 views 12933
9 svarios priežastys iš raciono visiems laikams išbraukti cukrų 9 svarios priežastys iš raciono visiems laikams išbraukti cukrų

Priklausomybė nuo cukraus – dažnai ignoruojama, tačiau sveikatai žalos daro ne mažiau nei besaikis alkoholio vartojimas ar rūkymas. Nors užkietėjusiems smaližiams išbraukti saldumynus iš raciono tikrai nėra lengva, pristatome 9 svarias priežastis, kodėl būtina tai padaryti.

1. Lengvai išsivystanti priklausomybė

Pavartojus cukraus organizme išsiskiria laimės hormonai dopaminas ir serotoninas. Kai malonus jų poveikis praeina, žmogui norisi jį vėl patirti. Cukrus virškinamajame trakte labai greitai absorbuojamas, taip skatinama insulino gamybą. Vadinasi, kraujyje vyksta smarkūs gliukozės svyravimai, tuomet norisi save tonizuoti saldėsiais, pamažu vystosi priklausomybė, pasireiškianti šiais požymiais:

  • Žmogus nebegali kontroliuoti suvartojamo saldžių produktų kiekio;
  • Kai neturi galimybės vartoti cukraus, jaučiasi nervingas, apima prasta nuotaika;
  • Išpila šaltas prakaitas, apima drebulys;
  • Jaučiamas pilvo pūtimas, sutrinka virškinimas;
  • Juosmens ir klubų srityje kaupiasi papildomi kilogramai.

Jei cukraus vartojimas nutraukiamas staiga, pasireiškia tokie abstinencijos simptomai: galvos skausmas ir svaigimas, nerimas, pyktis, depresyvi nuotaika, apetito svyravimai, nuovargis, miego sutrikimai, raumenų ir sąnarių skausmas.

2. Žala vidaus organams, nutukimas

Cukrus paveikia kasos ir skrandžio fermentus, sutrikdo normalų maistingųjų medžiagų pasiskirstymą. To rezultatas – sutrikusios kepenų, skrandžio, kasos ir žarnyno funkcijos. Be to, labai didelis cukraus kiekis verčia maistą virškinamuoju traktu judėti greičiau, todėl gali prasidėti viduriavimas bei maistinių medžiagų rezorbcija.

Besaikis cukraus vartojimas, kartu su nedideliu fiziniu aktyvumu, padidina blogojo cholesterolio lygį organizme bei skatina aterosklerozės vystymąsi. Ir, žinoma, negalima nepaminėti nutukimo. Kadangi su cukrumi suvartojame didžiulį kiekį kalorijų, ima kautis riebalinis audinys ir todėl sparčiai auga viršsvoris.

3. Neigiamas poveikis smegenų funkcijoms

Dideliais kiekiais vartojamas cukrus išprovokuoja metabolinius ir hormoninius sutrikimus, kurie gali pakenkti smegenų funkcijoms: silpnina gebėjimą susikaupti, įsiminti informaciją bei mokytis; silpnina atmintį; sutrikdo miegą, sukelia nerimą, nuovargį bei irzlumą.

Be to, dėl smarkaus serotonino, dopamino bei insulino svyravimų prastėja bendra savijauta. Ir nors gali atrodyti, kad saldumynai mums kaip tik suteikia energijos, gerai jaučiamės tik 1-2 val. – vėliau apima apatija.

4. Išaugusi cukrinio diabeto rizika

Hormonas adrenalinas – pagrindinis organizmo atsakas į stresą, išsiskiria ir suvartojus cukraus. Deja, šis hormonas išbalansuoja cukraus lygį kraujyje: atlikto eksperimento metu paaiškėjo, jog ant tuščio skrandžio išgėrus cukraus sirupo, antinksčiai ateinančias 2-3 valandas pagamina 2 kartus daugiau adrenalino. Vadinasi, užkietėjusių smaližių organizmuose cukraus lygis nuolat pakilęs, todėl itin išauga cukrinio diabeto rizika.

9 svarios priežastys iš raciono visiems laikams išbraukti cukrų

9 svarios priežastys iš raciono visiems laikams išbraukti cukrų

5. Sparčiai silpstantis imunitetas

Pernelyg didelis suvartojamas saldumynų kiekis sutrikdo natūralią žarnyno mikroflorą, ir, tuo pačiu, silpnina imuninę sistemą: juk net 80 % imuniteto slypi žarnyne! Vadinasi, vartodami pernelyg daug cukraus, tampate mažiau atsparūs virusams, grybeliams ir bakterijoms.

6. Rizika susirgti kraujagyslių ir širdies ligomis

Besaikis cukraus vartojimas gerokai padidina koronarinės širdies ligos riziką, kadangi kartu sumažina gerojo cholesterolio lygį bei skatina hipertenzijos vystymąsi. Be to, saldumynų vartojimas organizme sukelia B grupės vitaminų trūkumą, kuris gali sukelti miokardo distrofiją. Negalėdami atsisakyti saldumynų, taip pat rizikuojate susirgti išemine širdies liga, nestabilia krūtinės angina; padidėja insulto, širdies aritmijos bei priepuolių tikimybė. 

7. Padidėjusi karieso, paradontozės, rachito ir osteoporozės rizika

Besaikis cukraus vartojimas organizme iškreipia kalcio ir ir fosforo balansą: kalcio lygis padidėja, o fosforo – sumažėja. Tokia būsena laikosi apie 48 valandas po cukraus vartojimo, todėl, jei esate smaližius, su tokiais pažeidimais susiduriate praktiškai nuolat. Sutrikdžius kalcio absorbaciją, jis gali nusėsti ant minkštųjų audinių, t.y. prasidėti kalcifikacija (kalkėjimas).

Be to, jei kalcį vartojate su kartu su cukrumi (pavyzdžiui, valgote saldintus pieno produktus), šio mineralo neįsisavinate. Pasekmės gali būti liūdnos: kariesas, rachitas ar net osteoporozė.

8. Odos problemos: nuo aknės iki raukšlių

Cukrus gali sukelti uždegiminius procesus odoje, kenkia kolageno ir elastino gamybai: šie baltymai, susiklijavę su gliukoze, nebegali atlikti savo funkcijų, t.y. išlaikyti odos tono. Būtent todėl nesaikingai vartojančius cukrų kankina aknė, jų oda praranda spindesį bei tonusą, po akimis atsiranda tamsūs ratilai, anksti pradeda formuotis raukšlės.

9. Sutrikdytas lytinių hormonų balansas

Per didelis suvartojamų cukraus kiekis turi įtakos estrogeno ir testosterono gamybai, todėl tiek vyrams, tiek moterims sutrikdo lytinių hormonų pusiausvyrą. Vadinasi, tiems, kurie nesaikingai vartoja saldžius produktus, itin išauga prostatos, kiaušidžių, krūties vėžio, gimdos fibromos, policistinių kiaušidžių sindromo bei nevaisingumo rizika.

Kokia tavo nuomonė?


Paskutiniai straipsniai