Varškės sūreliai ir jogurtai: sveika ar ne?

Publikuotas 2016 lapkričio 7 views 32964
Varškės sūreliai ir jogurtai: sveika ar ne? shutterstock.com

Kai norite suvalgyti, ką nors skanaus, bet lengvo, ar dažnai renkatės varškės sūrelį arba jogurtą? Iš pirmo žvilgsnio atrodo, juk tai skanu ir sveika, tiesa? Tačiau nėra viskas taip gražu, kaip gali atrodyti… Tad, ką apie varškės sūrelius ir jogurtus mano specialistai? Į visus klausimus atsako mitybos konsultantė Gintarė Budavičiūtė.

Varškės sūreliams – ne! Kodėl?

  • Daugelis žmonių mano, kad valgyti varškės sūrelius nėra nieko blogo, mat juose tik varškė ir šiek tiek šokolado, bet, deja, realybė kiek kitokia – juose nėra tiek daug varškės, kaip manote. Jei panagrinėsite sūrelių etiketes, pamatysite, kad varškė sudaro tik apie 50–60% produkto. Dar yra šiek tiek šokolado, tačiau šalia šių gerų ingredientų sūreliuose slepiasi gausybė maisto priedų, ypač daug skonio stipriklių, vien dėl to, kad būtų kuo skaniau ir jums norėtųsi užkąsti dar. Ypač pavojingas ingredientas, esantis daugelyje sūrelių yra hidrinti riebalai (dažniausiai palmių). Šie riebalai gaunami pramoniniu būdu iš augalinės kilmės produktų. Mūsų organizmui hidrinti riebalai visiškai nenaudingi, atvirkščiai – jų vartojimas siejamas su per dideliu cholesterolio kiekiu kraujyje, širdies ir kraujagyslių ligomis, nutukimu, II tipo diabetu ir net su onkologinėmis ligomis.
  • Antra, valgydami varškės sūrelius gaunate didelį kiekį cukraus. Suaugusiam žmogui per parą rekomenduojama gauti apie 40, o vaikams – 25 gramus cukraus. Šie skaičiai iš pirmo žvilgsnio žmonių nebaugina, juk jei nekabini cukraus šaukštais, viskas gerai. Deja, didžiuliai kiekiai cukraus slepiasi įvairiuose produktuose ir varškės sūreliai tikrai nėra išimtis. Priklausomai nuo gamintojo, viename sūrelyje gali būti 10–15 gramų cukraus (įsivaizuokite, tai maždaug 3 arbatiniai šaukšteliai cukraus!). Tai tikrai nėra mažai, ypač žinant, kad sūreliai žmonėms yra lyg lengvi užkandžiai, o kai kurie vienu kartu suvalgo ne vieną, o kelis šiuos desertus.
  • Trečia, sūreliai yra tik užkandžiai, tačiau turi apie 150–200 kcal, o sotumo jausmo ilgam išlaikyti nepadeda. Taip yra dėl juose esančio didelio kiekio cukraus. Sūreliuose esančias medžiagas organizmas greitai pasisavina, cukraus kiekis kraujyje svyruoja, dėl to atsiranda alkis ir noras užkąsti kitų greitai pasisavinamų angliavandenių.
Varškės sūreliai ir jogurtai: sveika ar ne?

shutterstock.com

Jogurtams – „taip“ ar „ne“?

Kalbant apie jogurtus, jų yra labai skirtingų, tad vienus valgyti rekomenduočiau, o kitus siūlyčiau visiškai išbraukti iš mitybos raciono. Natūralus ar graikiškas jogurtas yra geri pasirinkimai, juose gausu baltymų, mažai angliavandenių, nėra paslėpto cukraus, na ir riebalų kiekis nedidelis. Tokius jogurtus galima drąsiai valgyti. Bėda ta, kad daugeliui jie nėra skanūs, tad vietoj jų žmonės renkasi jogurtus su įvairiais skoniais, uogomis, vaisiais. Pagardintų jogurtų vertė nepalyginamai mažesnė nei natūralaus jogurto.

Pagardintuose jogurtuose…

  • Slepiasi daug cukraus. Dažnai cukrus yra vienas pagrindinių saldžių jogurtų ingredientų. Suvalgę didelį indelį jogurto su uogomis, galite gauti apie 40 gramų cukraus. Žinant, kad per visą dieną cukraus gaunate ne vien iš jogurto, akivaizdu, jog mėgstantys pasmaguriauti jogurtais per dieną suvartoja daugiau cukraus nei turėtų. Dėl to didėja rizika susirgti II tipo diabetu, širdies ir kraujagyslių ligomis, nutukti, gali kilti nuovargio ar koncentracijos problemų.
  • Vaisiai ar uogos jogurtuose su skoniais sudaro vos kelis procentus produkto, tad didžioji dalis saldumo išgaunama iš cukraus bei įvairių maisto priedų, kurie gali sukelti įvairias alergines reakcijas.
  • Dažnai pirkėjai suviliojami nusipirkti liesais vadinamus jogurtus, kuriuose nėra riebalų, jie atrodo kaip sveikas ir skanus pasirinkimas. Tačiau tokie jogurtai yra itin apgaulingi. Dažnai jogurte, turinčiame labai mažai arba visai neturinčiame riebalų, slepiasi daugiausia cukraus. Tad iš tiesų geriau rinktis riebesnius jogurtus, nes ir cukraus juose mažiau, ir sotumo jausmą tokie jogurtai padeda išlaikyti ilgiau.

Apibendrindama visus „skanių“ jogurtų minusus, rekomenduočiau atidžiai skaityti etiketes ir rinktis natūralų ar graikišką jogurtą. Norintiems jį pasaldinti yra puikių sveikesnių alternatyvų, pavyzdžiui, cinamonas, šviežios arba šaldytos uogos ar vaisiai.

Varškės sūreliai ir jogurtai: sveika ar ne?

shutterstokc.com

Ką manote apie tokius pusryčius: kavos puodelis ir varškės sūrelis?

Labai gerai, jei žmonės apskritai valgo pusryčius, nes pusryčiai – pats svarbiausiais dienos maistas. Nepusryčiauti yra daug blogiau nei suvalgyti varškės sūrelį. Tačiau šio straipsnio skaitytojai jau supranta, kad sūrelis nėra maistingas produktas, noriu pabrėžti, kad nerekomenduoju rinktis tokių pusryčių tiems, kurie nori būti energingi ir sumažinti aukščiau minėtų ligų riziką. 

Valgydami sūrelius daugiausiai gaunate cukraus, tad tampate užprogramuotas greitai besisavinančių angliavandenių potraukiui visai likusiai dienai. Antra, ryte labai svarbu gauti lėtai skylančių angliavandenių bei skaidulų, būtent jie suteikia sotumo jausmą, palaipsniui suteikia energijos, padeda žarnynui gerai funkcionuoti, o sūreliuose šių mikroelementų nerasite. Vietoj sūrelių, geriau nepatingėkite išsivirti avižų ar grikių košės, išsikepti kiaušinienės su daržovėmis. Na, o jei labai norisi sūrelio, daug naudingiau suvalgyti varškės, ją pasaldinus juodojo šokolado drožlėmis, šaukšteliu medaus, šviežiais arba šaldytais vaisiais ar uogomis.

Kokia tavo nuomonė?


Paskutiniai straipsniai